Kvinne med periodontitt - tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse kan være gingivitt eller periodontitt, og alvorlighetsgradene varierer.

Hva er gingivitt?

Gingivitt er en mild, tidlig form for tannkjøttsykdom som oppstår når bakterier, plakk og tannstein bygger seg opp i munnen og fører til infeksjon.

Selv om tannkjøttbetennelse ikke alltid forårsaker symptomer, kan det gjøre tannkjøttet rødt, hovent og ømt.

Regelmessige undersøkelser hos tannlege og god munnhygiene hjemme kan minimere tannkjøttbetennelse og forhindre utviklingen av periodontitt over tid.

Hva er tannstein?

Tannstein, er plakk som har herdet på tennene dine. Tannstein kan også dannes ved og under tannkjøttkanten og kan irritere tannkjøttvevet.

Tannstein gir plakk mer overflate å vokse på og en mye mer klebrig overflate å feste seg til.

Dette kan føre til mer alvorlige tilstander, som hull og tannkjøttsykdommer.

Ikke bare kan tannstein true helsen til tennene og tannkjøttet, det er også et kosmetisk problem. Fordi tannstein er mer porøs, absorberer det flekker lett.

Så hvis du drikker kaffe eller te, eller hvis du røyker, er det spesielt viktig å forhindre oppbygging av tannstein rundt tennene

Hvorfor får jeg tannstein?

Alle har tannplakk. Denne klebrige filmen dannes når bakterier i munnen blandes med sukkerholdig eller stivelsesholdig mat.

Tannpuss og tanntråd kvitter seg med plakk. Hvis du ikke fjerner plakk, stivner den til tannstein.

Årsaken til dette er at plakk kan føre til hull, tannkjøttbetennelse/Perio (tannkjøttsykdom) og tap av tenner. Regelmessige tannkontroller fjerner plakk. Derfor er det veldig viktig å opprettholde en god munnhygiene.

Når bør jeg gå til tannlegen?

Hvis du har symptomer bør du oppsøke tannlegen så fort som mulig.  Jo tidligere du får hjelp av tannlegen, jo bedre er sjansene dine for å forhindre progresjon til periodontitt.

Årsaker til tannkjøttbetennelse

Den vanligste årsaken er dårlig munnhygiene som oppmuntrer til dannelse av plakk på tennene, og forårsaker betennelse i det omkringliggende tannkjøttvevet.

Når gingivitt blir til periodontitt

Når vet man om man har fått periodontitt?

For å finne ut om du har marginal periodontitt og hvor alvorlig det er så kan du hos tannlegen din:

Gjennomgå sykehistorien din for å identifisere faktorer som kan bidra til symptomene dine, blant annet røyking eller om du tar visse medisiner som forårsaker munntørrhet.

Undersøke munnen din for å se etter plakk og tannstein og se etter lett blødning.

Ta tannrøntgenbilder for å se etter bentap i områder der tannlegen observerer dypere lommedybder.

Hos Eiksmarka Tannlegesenter kan vi tildele Periodontitt et stadium og en karakter basert på alvorlighetsgraden av sykdommen, kompleksiteten av behandlingen, dine risikofaktorer og din helse.

tegn på periodontitt

8 symptomer på periodontitt

• Dårlig ånde eller dårlig smak som ikke vl forsvinne
  • Rødt eller hovent tannkjøtt
  • Blødning fra tannkjøttet
  • Smertefull tygging
  • Løse tenner
  • Følsomme tenner
  • Tannkjøtt som har trukker seg vekk fra tennene
  • Enhver endring i måten dine tenner passer sammen når du biter

Hva er årsaken til periodontitt?

I de fleste tilfeller er gingivitt og periodontitt forårsaket av bakteriell plakk, som dannes på tennene når stivelse og sukker fra mat samhandler med bakteriene i munnen vår.

Når plakken ikke fjernes regelmessig, bygger den seg på tennene og herder til å danne tannstein

Når disse oppbygningene blir fanget under tannkjøttet, forårsaker bakteriene infeksjon, betennelse, sykdom og til slutt (hvis ubehandlet) alvorlig periodontitt.

Slik kan plakk føre til periodontitt

Les om de 3 stegene:

1. Dannelse over tid

Plakk dannes på tennene over tid. Det er en usynlig, klebrig film som hovedsakelig består av bakterier.

Disse bakteriene dannes på tennene når stivelse og sukker i maten samhandler med bakterier som lever i munnen. Plakk krever daglig fjerning fordi den former seg raskt.

2. Plakk herdes

Plakk som holder seg på tennene kan herdes under tannkjøttet til tannstein (kalkulus) som samler bakterier.

Tannstein gjør plakk vanskeligere å fjerne, skaper et beskyttende skjold for bakterier og forårsaker irritasjon langs tannkjøttet. Du trenger profesjonell tannrengjøring for å fjerne tannstein.

3. Gingiva blir betent

Man har fått gingivitt. Jo lenger tid som plakket og tannstein forblir på tennene dine, desto mer irriterer de tannkjøttet rundt tannbunnen og forårsaker betennelse.

Med tiden blir tannkjøttet hovent og blør lett. Tannråte (karies) kan også oppstå.

Ikke unngå behandling

Hvis man unngår behandling av periodontitt kan man risikere at tannkjøttbetennelse går videre til alvorlig periodontitt og eventuelt tanntap.

Har du periodontitt? Man ka få HELFO-refusjon

Det er mulig å få stønad fra Helfo til erstatning av tenner som har gått tapt som følge av periodontitt.

En tannlege eller tannpleier vil sammen med deg finne ut om du har rett til Helfo refusjon, les mer på Helfo sine sider for mer informasjon.

Komplikasjoner med periodontitt

Om ikke periodontitt får behandling kan du utvikle tannkjøttsykdom som sprer seg til underliggende vev og bein (periodontitt), en langt mer alvorlig tilstand som kan føre til tap av tenner

Kronisk periodontitt (Perio) har blitt antatt å være assosiert med enkelte systemiske sykdommer som luftveissykdom, diabetes, koronararteriesykdom, hjerneslag og revmatoid artritt.

Noen undersøkelser tyder på at bakteriene som er ansvarlige for periodontitt kan komme inn i blodet ditt gjennom tannkjøttvev, og muligens påvirke hjerte, lunger og andre deler av kroppen din.

Men flere studier er nødvendige for å bekrefte en sammenheng.

Trench munn, også kjent som nekrotiserende ulcerøs gingivitt (NUG), er en alvorlig form for gingivitt som gir smertefullt, infisert, blødning fra tannkjøttet og sårdannelser.

Trench Munn er sjeldent i vestlige land, men forekommer ved større hyppighet i u-land.

Vist man er så uheldig at man mister en tann så kan man få tannmplantat.

Tannimplantater er en av de mest avanserte tannbehandlingene som finnes i dag.

De erstatter en manglende tann ved å gi et grunnlag for kunstige tenner som ser veldig naturlige ut.

Et sunt tannkjøtt gir gode rammer for implantater.

Vist du trenger tann implantat, så snakk med behandleren din om forebyggende rutiner som øker din prognose for at ditt implantat ikke løsner.

Les mer om tannimplantat ved å følge denne linken.

Forebygging av tannkjøttsykdommer

Det et er lett forebygge tannkjøttsykdom så lege man opprettholder god munnhygiene og drar til tannlegen.

Følg disse tipsene:

• Puss tennene grundig to ganger om dagen
  • Bruk en myk tannbørste og skift den ut minst hver tredje måned
  • Vurder å bruker elektrisk tannbørste, som kan være mer effektiv for å komme til områder som er mer utsatt for plakk og tanntein
  • Bruk tanntråd daglig
  • Bruk munnskyll for å redusere plakk mellom tennene, hvis anbefalt av tannlegen din
  • Få regelmessig profesjonell tanrengjøring etter en tidplan anbefalt av tannlegen din
  • Bruk en mellomromsbørste for å rengjøre mellom tennene dine der tannbørsten ikke kommer til
  • Unngå røykin og snus

God munnhygiene

Det betyr å pusse tennene i to minutter minst to ganger daglig – om morgenen og før du legger deg.

Tanntråd før du børster lar deg rense de mat partiklene og bakteriene som sitter fast mellom tennene.

Regelmessige tannlegebesøk

Kontakt tannlegen eller tannpleieren din for regelmessig rengjøring , og få veiledning i hvordan man best kan ta vare på sine tenner. Vanligvis hver sjette til tolvte måned.

Har du risikofaktorer som øker sjansen for å utvikle periodontitt?

Det inkluderer munntørrhet, du bruker visse medisiner eller røyker – kan det hende du trenger profesjonell rengjøring rundt tennene oftere.

Årlige røntgenbilder kan bidra til å identifisere sykdommer som ikke blir sett av en visuell tannundersøkelse og overvåke forandringer i tannhelsen din.

Bli kvitt plakk hos tannlegen, reduser risiko for tannsykdommer

Av og til kan tannlegen din bruke en prosedyre som kalles scaling som fjerner plakk og tannstein og bakterier fra tannoverflaten i tillegg til rommet under tannkjøttet. Dette hjelper også for de som har ubehag med dårlig ånde. Bestill tannundersøkelse her.

Er du interessert i tannbehandling hos oss?

Fyll ut skjema så vil en av våre medarbeidere kontakte deg for å sette deg opp din time!

Kirurgi

Oral kirurgi Noen ganger er det nødvendig med orak kirurgi – enten det er en vanskelig tann, visdomstann, vevprøve eller

Veneers / skallfasetter

Veneers / skallfasetter Hva er veneers / skallfasetter? Veneers eller skallfasetter er en av flere måter å gjenopprette tapt tannsubstans