Tanntrekking kirurgi eiksmarka tannlegesenter

Oral kirurgi

Noen ganger er det nødvendig med orak kirurgi – enten det er en vanskelig tann, visdomstann, vevprøve eller noe annet.

Kirurgisk tanntrekking

I noen situasjoner vil tannskaden ved en tann være så stor at den ikke vil kunne repareres med noen behandling. Dette kan skyldes for eksempel karies (hull / tannråte), tannkjøttsykdom, fraktur, slitasjeskader eller andre skader.

I slike situasjoner kan det bli behov for å fjerne tannen for at infeksjon ikke skal oppstå eller spre seg mot omliggende vev. Kirurgisk tanntrekking benyttes der tilgang til tannen er begrenset.

Ved noen tenner vil man forvente vanskeligheter med en tanntrekking. Dette kan skyldes redusert tilgang til tannen, for eksempel ved en større tannskade. I andre tilfeller kan det skyldes anatomi.

I disse tilfellene vil det være nødvendig å foreta en operasjon slik at tilgang til tannen forbedres og behandlingen kan utføres effektiv og med økt sikkerhet.

5 steg for utførelse kirurgisk tanntrekking:

1. Før enhver tanntrekking må vi begynne med en undersøkelse og kartlegging av forholdene rundt tannen eller tennene som skal fjernes, slik at vi kan vurdere hvor vanskelig det forventes at behandlingen blir. Vi vurderer også om det kan forekomme noen komplikasjoner.
  2. Behandlingen begynner med å gi en bedøvelse ved tannen som skal fjernes.
  3. Så snart denne begynner å virke vil neste steg være å skape tilgang til den.
  4. Deretter fjernes tannen i sin helhet med oral kirurgi hvis mulig. Hvis ikke dette kan gjøres må tannen deles opp i mindre biter og fjernes gradvis.
  5. Til slutt rengjøres området og tannkjøttet lukkes for god tilheling.

Gjør oral kirurgi vondt?

Da en kirurgisk tanntrekking innebærer en operasjon for bedre tilgang til tannen vil dette være svært vondt om ikke bedøvelse benyttes. Ved bruk av bedøvelse vil dette kunne utføres smertefritt.

Det er av stor betydning for oss at våre kunder ikke opplever noen smerter underveis i oral kirurgi behandlingen.

Derfor har vi investert store mengder tid og penger i rutiner og tannlegeutstyr for å oppnå dette. I dag tilbyr vi flere teknikker og metoder for å kunne levere bedøvelse smertefritt, slik som Quicksleeper 5.

Hva skjer dersom en kirurgisk tanntrekking ikke utføres?

En tanntrekking anbefales i de tilfeller det foreligger en tannskade. Om skaden ikke utbedres og tannen ikke fjernes vil tannskaden omsider forverre seg.

Om det ikke foreligger en infeksjon allerede vil det kunne utvikle seg en infeksjon. Denne vil omsider kunne spre seg til kjevebenet. En infeksjon i kjevebenet kan utvikle seg videre til å bli alvorlig truende for helsen.

I noen tilfeller vil en kirurgisk tanntrekking anbefales på grunn av annen overliggende større behandling, slik som ved regulering. I slike tilfeller vil valget om å ikke fjerne tannen kunne påvirke den overliggende større behandling.

Hva skjer etter en kirurgisk tanntrekking?

Etter en kirurgisk tanntrekking starter tilhelingsperioden. I denne perioden gjelder noen forholdsregler. Så lenge det ikke forekommer noen infeksjon i såret eller andre problemer i tilhelingsperioden, er det ikke nødvendig med noe mer behandling.

Om det er ønskelig, eller planlagt, å erstatte tannen som er fjernet med en kunstig tann vil det være behov for mer behandling etter trekningen. Det vanligste vil være å begynne med en Socket Preservation. En socket preservation er av stor nytte om det er planlagt å bruke et implantat som kunstig tann.

På grunn av behandlingens fremgangsmåte bør det forventes noe hevelse, smerte og ubehag etter operasjonen. Noen kan oppleve feber og nedsatt gapeevne i en kort periode etter inngrepet. Etter operasjonen vil du få tilbud om reseptfri og reseptbelagt smertestillende, eventuelt også sykemelding.

I noen tilfeller kan det være fare for komplikasjoner i forbindelse med medisinbruk. I slike tilfeller vil forholdsregler bli tatt for å redusere faren for komplikasjoner.

Enkelte, som for eksempel røykere, vil ha en økt fare for å få en infeksjon i uttrekking såret, såkalt Dry Socket eller Alveolitt. Om dette skulle forekomme vil en lokal antibiotikabehandling igangsettes.

Eksemper på kirurgisk inngrep

Noen ganger sitter tennene så langt opp i kjeven at tannlegen ikke kommer til, eller de sitter så godt fast at de ikke løsner på normalt vis. Da løsnes tannkjøttet rundt tannen, og tannlegen borer rundt tannen for at den skal komme frem. Noen ganger må tannen deles opp i biter før den fjernes. Ved slike inngrep er det vanlig å sy noen sting for å holde såret på plass.

Stingene fjernes etter en uke. Tannlegen gir alltid godt med bedøvelse, og inngrepet er normalt helt smertefritt. Det er ikke uvanlig å bli litt hoven og ha noe smerter i noen dager etter inngrepet. Tannlegen skriver vanligvis ut en resept på smertestillende tabletter som fungerer godt.

Mange lurer på om de må fjerne visdomstennene. Hvis visdomstennene har kommet skikkelig frem og fungerer godt, er svaret nei. Visdomstenner som ligger innkapslet i ben nede i kjeven trenger som oftest heller ikke å fjernes. Problemene oppstår når visdomstennene ikke kommer skikkelig fram og eventuelt kiler seg fast under tannen foran, da kan de fjernes med oral kirurgi.

Da blir det vanskelig å holde rent, og det kan bli betennelse i tannkjøttet rundt visdomtannen. Det kan også bli skader på tannen foran. Har du hatt problemer i form av betennelse og smerte, kan det være fordelaktig å fjerne dem, fordi sannsynligheten for at du skal få igjen plagene er stor. I de tilfellene hvor det er muligheter for skade på tannen foran, kan visdomtannen med fordel fjernes før skaden oppstår.

Siden det er vanskelig å holde visdomstennene rene, blir det ofte hull i dem. Om hullet er stort, anbefaler vi ofte å fjerne tannen fremfor å reparere. Renholdet forenkles i ettertid og det blir mindre sannsynlig å få hull i tannen foran. Visdomstennene i overkjeven kan som oftest fjernes som enkel tanntrekking (se over).

Det er vanligvis nesten ikke plager i de påfølgende dagene. I underkjeven fjernes visdomtennene enten som enkel tanntrekking eller som kirurgisk tanntrekking (se over) avhengig av visdomstannens form og posisjon i kjeven. Hvis tannen fjernes kirurgisk, er det normalt med noe helvelse og smerter de første dagene. Smertene dempes effektivt med smertestillende tabletter.

Når normal rotbehandling ikke lar seg gjøre eller ikke fører frem, er dette et alternativ. Årsaker kan blant annet være at rotkanalene er helt tette eller at rotkanalene på rotspissen er så bøyde og vanskelige at det ikke lar seg gjøre å rense dem på vanlig vis.

Rotspissamputasjon vil si at tuppen på en tannrot fjernes under et mindre kirurgisk inngrep. Samtidig fjernes betennelsesvevet som ligger rundt tannroten. Inngrepet skjer under lokalbedøvlese og er normalt helt smertefritt.

Forandringer i munnslimhinnen kan være så mangt. For å kunne stille en sikker diagnose, kan det være nødvendig å sende inn en liten vevsbit med forandringen til et laboratorium hvor diagnosen stilles. Vevsbiten fjernes under lokalbedøvelse og er smertefritt. Det er vanlig å sy et par sting for å holde såret på plass. Når svaret fra laboratoriet foreligger, kan eventuell behandling begynne.

Er du interessert i tannbehandling hos oss?

Fyll ut skjema så vil en av våre medarbeidere kontakte deg for å sette deg opp din time!